הצהרת נגישות

© כל הזכויות שמורות 2018

S.E

דיכאון, פוסט- טראומה ותגובות פסיכוסומאטיות

מהו S.E?

שיטת SE או בשמה המלא SOMATIC EXPERIENCING היא תרפיה אינטגרטיבית גופנית נפשית לטראומה. השיטה פותחה על ידי ד"ר פיטר לוין, אשר הציג אותה לראשונה בספרו "להעיר את הנמר" (1996). השיטה מתמקדת בפירוק האנרגיה הנצברת בגוף בעקבות אירוע טראומטי ("מערבולת הטראומה")  ובהשבת הויסות הגופני הטבעי.
פיטר לוין שאל את עצמו מדוע החיות בטבע החשופות למצבי סיכון ומאבק לחיים אינן מפתחות תסמינים פוסט טראומטיים (תסמונת פוסט טרומטית היא תסמונת המתפתחת לעיתים לאחר אירוע טראומטי ובאה לידי ביטוי בעירור פזיולוגי ורגשי, "פלאשבקים" חוזרים ונשנים של האירוע הטראומטי ובהימנעות מאספקטים מסוימים בחיים.) לעומת בעלי החיים בטבע, בני האדם כן נוטים לפתח את התסמונת הקשה הזו ולעיתים אף לאחר אירוע בודד אחד.
פיטר לוין הגיע למסקנה כי לבעלי החיים, בניגוד לבני האדם ישנו מנגנון המאפשר את שחרור האנרגיה במקרה של חשיפה לסיכון. לעומתם אנו, בני האדם, "תקועים" עם אנרגיה שאינה מבוטאת בתגובותינו למצב האיום ולכן נותרת כלואה בגופנו.
אנרגיה כלואה זו, אחראית לחסימה של מנגנון הריפוי הטבעי של הנפש ולמגוון הסימפטומים המתפתחים כתוצאה מכך.
אם כך, מהם אותם אירועים טראומטיים העלולים לגרור אחריהים תסמיני פוסט טראומה?
מסתבר, שאירועים טראומטיים אינם בהכרח אירועים מסכני חיים אוביקטיבים (כגון מלחמה, פיגוע חבלני וכד') אלא אירועים הנחווים על ידי האדם כאירועים טראומטיים או אפילו  אירועים לא נעימים הנותרים בזכרון של האדם כבלתי פתורים (למשל כשלון במבחן, דחיה של בן/בת זוג וכד')
כפועל יוצא מכך השיטה מתמקדת בהגברת יכולת האדם להקשיב ולזהות תחושות פנימיות שלו ומכאן איתור והרחבת המשאבים הפנימיים של האדם ועיגונם בגופו.
לאחר מכן, כצעד המשכי נעשה שימוש בטכניקות המשלבות מודעות וקשב סלקטיבי על מנת לשחרר את החסימות האנרגטיות המפריעות לאדם וזאת תוך התבססות על מנגנון הריפוי הטבעי של הגוף.
ניר (שם בדוי) הגיע לטיפולי לאחר שנתקל בנחש בגינת ביתו בסמוך למחסן. מפגש זה עם הנחש גרם לניר לבהלה ולמרות שלא נפגע פיזית והבין שהמפגש היה אקראי לחלוטין הוא החל לפתח סימני חרדה כל אימת שהגיע למחסן ואף החל להימנע מלהגיע לשם וזאת למרות שהנחש כמובן  חוסל. ניר החל לפתח דפוסי הימנעות מיציאה לגינתו ולאחר מכן הימנעות מיציאה אל הטבע הפתוח.
בטיפול  הונחה ניר לחזור לסיטואציה באופן מדורג תוך האזנה לתחושות הגוף שלו ותוך איתור משאבים פנימיים היכולים לחזק אותו מול מפגש זה עד שזיכרון המפגש לא עורר בו כל תחושה פיזית לא נוחה. המפגש החל להחוות כאירוע שעבר אך אינו רלוונטי עוד עבורו.
ניר שב לתפקד באופן מלא.