הצהרת נגישות

© כל הזכויות שמורות 2018

חרדה

דיכאון, פוסט- טראומה ותגובות פסיכוסומאטיות

מהי חרדה?

חרדה הינה תופעה נפשית-גופנית לא נעימה אשר באה לידי ביטוי בתסמינים הכוללים:
האצה בדופק הלב
כאבים סומטיים (גופניים)
תחושת שיתוק
קשיי נשימה- עד תחושת חנק
שינוי בפעילות המעיים
סחרחורות
עייפות ועוד
בנוסף קיימים תסמינים נוספים כגון
תחושת מתח
דריכות
קשיי שינה
תחושות ניתוק
רגישות לרעשים ועוד.
קיימים מצבים של התקף חרדה שהינה חוויה של הצטברות התסמינים הנ"ל המתפרצים ללא התרעה מוקדמת ולעיתים  יוצרים מיצג  (שאינו אמיתי) של התקף לב או חנק.
בניגוד לפחד שהינו רגש הממוקד באיום פוטנציאלי מן החוץ (למשל חיית טרף המתקרבת אלינו, רכב העומד להתנגש בנו וכד') החרדה מתפתחת ללא איום חיצוני ממשי אלא מדומה.
כיום ישנם אנשים רבים הסובלים מרמה זו או אחרת של חרדה במשך חייהם. תחושת החרדה היא תחושה קשה, מציפה, בה האדם דרוך ומנוטרל לעיתים קרובות מהנאות היום יום ועסוק בהישרדות נפשית בסיסית.
הסיבות לחרדה מגוונות ותלויות תיאוריה.
לעיתים קרובות מדובר בשינויי בחיים המעורר תחושת סכנה. לעיתים אירוע לכאורה שולי, מעורר באופן לא מודע אירועים אחרים מן העבר שלא עובדו כהלכה. לעיתים הגורם הוא קונפליקטים פנימיים שלא נפתרו ובאים לידי ביטוי בחרדה עצמה.
הפרעות החרדה הנפוצות
התקפי חרדה- הינם התקפים בהם האדם חווה סימנים גופניים של דופק מואץ, מחנק, זיעה קרה, רעד ולעיתים אף כאב. תחושות אלו הם כה ממשיות עד שלעיתים קרובות האדם פונה לבדיקות חירום בחדר המיון. בדיקות אלו כמובן שלא מעלות ממצאים רפואיים (אין עדות להתקף לב וכד').
היפוכונדריה-  הינה חרדת בריאות המאופיינת בחשש של הסובל מכך שהוא חולה במחלה קשה, זאת על אף היעדר כל ממצא רפואי התומך בכך. הסובלים מחרדה זו עסוקים בהאזנה מוגברת לתחושות הגוף (החרדתיות) אשר מקבלות פרשנות מחמירה.
לעיתים האדם ימנע מבדיקות על מנת שלא להיחשף לתוכן של העולם הרפואי. לעומת סובלים אחרים מהיפוכונדריה אשר ילכו להיבדק בכמה שיותר בדיקות ויהיו עסוקים בחיפוש מתמשך באינטרנט ובספרות מקצועית אחר מקור מחלתם.
OCD הפרעה אובססיבית קומפולסיבית- הינה הפרעה הבאה לידי ביטוי במחשבות חזרתיות או דחפים בלתי נשלטים שאינם מרפים. לרוב מחשבות אלו מלוות בטקסים או הרגלים שתפקידם לבטל את האיום הדמיוני המציק לאדם ולהרגיע אותו.

הטיפול בחרדה

הטיפול נחלק לטיפול תרופתי, טיפול פסיכולוגי או לשילוב בין השניים.
בהיבט הטיפול הפסיכולוגי ישנם כמה סוגי טיפול אשר נמצאו יעילים לטיפול בחרדה:
טיפול פסיכודינמי- נועד לאתר את הסיבות העמוקות להיווצרות החרדה ולשחרר מקומות אלו ע"י איכות המפגש הפסיכולוגי או טכניקות שנועדו להגביר את ההבנה והתובנה של האדם לעולמו הפנימי ולהתנהגותו.
E.M.D.R – טיפול בחרדה באופן ממוקד ע"י זיהויה עם אירועים מהעבר אשר מזינים אותה או מכבידים על האדם הסובל. עיבוד אותם אירועים נעשה באמצעות גירוי בילטרלי (גירוי שני צידי המוח לסרוגין) תוך כדי תשאול מכוון. הטיפול בשיטה זו מכוון למקור החרדה .
CBT – זהו טיפול התנהגותי קוגנטיבי המיועד לסייע למטופל להתמודד עם החרדה ועם דפוסיה ההתנהגותיים (כגון הימנעות מעליה במעלית, הימנעות מנהיגה וכד') כך שהקושי או רמת החרדה תפחת בהדרגה ותאפשר רמת תפקוד גבוהה יותר.
מנסיוני הקליני הדרך היעילה ביותר היא לבחור יחד עם המטופל את הגישה אשר תתאים לו באופן המירבי .