הצהרת נגישות

© כל הזכויות שמורות 2018

איך בוחרים מטפל

טיפול פסיכולוגי הינו תהליך המבוסס במידה רבה מאד על איכות הקשר הנוצר בין המטפל למטופל ועל יכולתו של המטפל להבין הבנה אמפתית ומדוייקת את נפשו של המטופל. זה נכון לגבי כל סוגי הטיפולים הפסיכודינמיים.
לפיכך רצוי להקדיש זמן וסבלנות לתהליך החיפוש של מטפל מתאים:
חשוב ונכון לברר מהי הסמכתו הפורמאלית של המטפל, מה היא שיטת הטיפול העיקרית שלו ועד כמה הוא מתמצה בגישות טיפוליות נוספות .
חשוב וכדאי לברר האם יש למטפל המלצות של מטופלים אחרים אשר עברו עמו תהליך מוצלח., אפשר וכדאי ליצור קשר טלפוני עם שניים שלושה מטפלים, לברר שעות, עלויות וכו', ולחשוב להקדיש תשומת לב גם לשיחת הטלפון הזו- אפילו שיחה טלפונית פורמלית וקצרה, עשוייה לעזור לקבל החלטה מתאימה – יש הרבה תחושות שעולות בנו למשמע קולו של אדם, והן עשויות להיות רלוונטיות לשאלת ההתאמה האישית.
אפשר לקבוע פגישה עם מי שנשמע הכי מתאים, מבחינת מאפיינים פורמליים (מיקום, עלות וכו'), אך גם ובעיקר לפי התחושה והאינטואיציה, שאין לזלזל בהן כלל כשמדובר בבחירת אדם שיהפוך למישהו חשוב ומשמעותי בחייך.
במהלך הפגישה הראשונה עם המטפל, כדאי לנסות לדבר באופן פתוח ככל האפשר, ולמרות ההתרגשות הבלתי נמנעת של פגישה ראשונה כזו, לזכור לשים לב גם לדברי המטפל ותגובותיו.
אין לצפות שפגישה ראשונה תהיה מלווה ב"תגלית" או "שינוי משמעותי", למרות שלעיתים זה בהחלט יכול לקרות. יש להתייחס אליה כאל בדיקה של מידת ההתאמה העתידית שיכולה (או לא יכולה) להווצר ביניכם.
בסיום הפגישה כדאי לשאול את עצמך:
האם הצלחתי להרגיש מספיק בנוח עם חשיפת דברים אישיים?
(יחסית לעצמך כמובן, במצבים אחרים, כי ברור שתמיד תהיה גם מבוכה וחוסר נוחות התחלתית) וחשוב לא פחות- האם המטפל הצליח להבין את מצוקתי? האם הרגשתי שהוא באמת מבין, מקשיב, מתעניין?
אם התשובה היא לא, אין זה אומר שהמטפל הוא "לא טוב", אך זה אומר שאין מספיק התאמה, או לחילופין שהפגישה הראשונה, כמו שקורה לעיתים, היתה לא כל כך מוצלחת וכדאי לנסות עוד פגישה אחת. אם ההרגשה דומה גם בפגישה השנייה, אזי כדאי לנסות להפגש עם מטפל אחר ולראות האם התחושה טובה יותר.
כדאי לא למהר, למרות המצוקה, ולהקדיש מחשבה רצינית לבחירה.
עצם התחושה שבחרת נכון, הינה תחושה חשובה שעוזרת לכונן את הערך העצמי ועשוייה לסייע לא מעט בתהליך עצמו בעתיד.